Aktualno Psihopomoć Zdravlje

Psiholog Ivan Sušanj – Moderne ovisnosti (2. dio)

Kao što smo u prijašnjem članku spominjali internet koji nam u današnje vrijeme omogućuje i olakšava pristup raznim informacijama, učenje, razmjenu iskustava, komunikaciju i slično te je postao neizostavan dio naših života i uvelike nam ga je olakšao. Nažalost kod nekih ljudi javila se je i ovisnost o internetu tj. pretjeranim korištenjem interneta koje narušava fizičko i/ili psihičko zdravlje te uzrokuje poteškoće u socijalnom i poslovnom funkcioniranju. Osoba može biti ovisna o različitim sadržajima, poput online igricama društvenim mrežama, online/cyber sexu, kupovini, klađenju i sl. Ovisnost o internetu u mnogome je slična klasičnim ovisnostima poput ovisnosti o alkoholu ili cigaretama (javljaju se simptomi slični apstinencijskoj krizi, zatim bezuspješna samokontrola, potreba za sve većom „dozom“, odnosno količinom vremena provedenog na internetu i sl.). Kao što smo već ranije spomenuli za razliku od klasičnih tipova ovisnosti, korištenje interneta nije moguće u potpunosti izbaciti iz naše svakodnevice tj. ne možemo govoriti o potpunoj apstinenciji jer je internet danas postao nezaobilazan medij i u privatnom i u poslovnom životu što uvelike otežava liječenje od ovisnosti o internetu. Stoga stručnjaci umjesto potpunog prekida preporučuju kontrolirano korištenje interneta kako bi se više vremena posvetilo neposrednoj komunikaciji. Od internetskih sadržaja najveću sklonost izazivanja ovisnosti imaju online igrice tj. vrlo sofisticirane igre u kojima igrači odabiru lik, ulogu, identitet koji je često upravo suprotan onome kako se netko doživljava u stvarnosti. Najopasnije su računalne igre, koje nikada ne završavaju, nikada se ne postigne trajna pobjeda ili gubitak, u kojima igrač može odabrati bilo koji identitet, bilo koju ulogu. Uspješnost igranja povezana je s vremenom posvećenom igri i često dodatnim uloženim financijskim sredstvima. Također igra ponekad zahtjeva susret u točno određeno vrijeme, često i na više sati (2 pa nekada i do 10 sati), a igrači su obvezni prisustvovati igri da bi bili što uspješniji te tijekom igranja nema pauze. Osim igranja igrica, korisnici također međusobno putem interneta razmjenjuju iskustva vezana uz određene igre, imaju svoje natjecateljske lige, te svakodnevno prate aktualnosti iz svijeta računalnih igara. Koliko je ovisnost o online igricama uzela maha govori i podatak da su u Južnoj Koreji i Kini otvoreni kampovi za odvikavanje od ovisnosti od online igrica nakon što je nekoliko tinejdžera umrlo od iscrpljenosti nakon višednevnog neprekidnog igranja online igrica, korejska vlada je osnovala centre za ovisnike o internetu, programe liječenja u bolnicama te otvorila kampove za odvikavanje od interneta. U Hrvatskoj nije toliko ozbiljna situacija što se tiče ovisnosti o internetu i nije bilo smrtnih slučajeva uzrokovanih prekomjernim korištenjem interneta tj. igranjem online igrica no došlo je do trenda da sve više mladih, a i starijih osoba sve više vremena provodi pred kompjuterom, mobitelom i laptopom. U Hrvatskoj u bolnici Sveti Ivan Zagreb otvorena je dnevna bolnica za ovisnost o internetu i videoigrama te je otvorena za sve kojima je potrebna stručna pomoć i podrška u borbi s ovom ovisnošću. Ovisnost o internetu u Hrvatskoj još uvijek nije toliko prepoznata i rasprostranjena kao što je ovisnost o alkoholu ili ovisnost o kockanju. Svjetska zdravstvena organizacija 2018. je godine uvrstila Gaming disorder u 11. reviziju Međunarodne klasifikacije bolesti i srodnih zdravstvenih problema. Time je ovaj poremećaj službeno priznat kao bolest te klasifikacijski smješten u područje bolesti ovisnosti. Navedena dijagnoza, odnosi se samo na patološko igranje videoigara, a ne na internet kao takav. Da bismo mogli govoriti o ovom poremećaju, trebaju biti zadovoljena tri kriterija:
• gubitak kontrole nad igranjem videoigara,
• prioritet je dan igranju videoigara nad ostalim aktivnostima do razine da ono postaje važnije od drugih interesa i dnevnih obveza
• nastavljanje ili pogoršavanje ponašanja vezanog uz igranje videoigara unatoč pojavi negativnih posljedica.
Ponašanje mora biti dovoljno ozbiljno te rezultirati oštećenjem u osobnom, obiteljskom, socijalnom, školskom, poslovnom ili drugim vidovima funkcioniranja osobe u periodu od najmanje 12 mjeseci u tim slučajevima se može govoriti o ovisnosti o igricama.

Uz ovisnost o internetu i ovisnost o online igricama sve veći broj ljudi postalo je ovisno o društvenim mrežama. O toj problematici detaljnije ćemo govoriti u slijedećem članku.